derde week stage - Reisverslag uit Carrington, Verenigde Staten van Jens Verheijen - WaarBenJij.nu derde week stage - Reisverslag uit Carrington, Verenigde Staten van Jens Verheijen - WaarBenJij.nu

derde week stage

Door: Jens Verheijen

Blijf op de hoogte en volg Jens

07 September 2014 | Verenigde Staten, Carrington

Hallo iedereen,

Wat vliegt de tijd hier in Amerika! Leuk dat jullie mij volgen en bedankt voor de reacties tot nu toe! Ik heb een drukke week achter de rug dus heb weer een hoop te vertellen.

Laat ik maar beginnen waar ik gebleven was. Afgelopen maandag dus. Maandag heb ik weer een dag meegelopen met de Mexicaanse veeartsen hier op het bedrijf. We hebben koeien verzet en geïnsemineerd. Ook hebben we de mindere kalveren behandelt met medicijnen en hebben we stukjes uit de oren geknipt zodat er gecontroleerd kan worden of de kalveren IBR vrij zijn. Ook kwam de klauwbekapper en hebben we koeien geselecteerd die bekapt moesten worden.

De dinsdag begon niet zo goed. In de nacht van maandag naar dinsdag is de vijzel die de mest van de stal naar de mest/zand scheider brengt doorgebroken. We zijn de hele dinsdag bezig geweest om er een nieuwe vijzel in te maken. Ook was de klauwbekapper er weer dus moesten er koeien geselecteerd worden die bekapt moesten worden. Tussendoor kwamen ze nog hooi en stro brengen en kwamen ze melkmonsters nemen. Dit was wel de drukste dag van de week. Gelukkig kwam alles toch goed en hadden de koeien ook weer een zuivere stal op het eind van de dag.

Ook de woensdag begon wat minder. Omdat er gister in 1 keer heel veel zand van de mest gescheiden moest worden door de stukke van dinsdag was de v-snaar van de mest/zand scheider gebroken. Gelukkig was dit zo verholpen. Ook hebben ik en 1 van de Mexicaanse veeartsen stiekjes om de staarten van de nieuwe vaarzen gedaan. Het onderste deel van de staart sterft dan langzaam af. Dit is bij het melken makkelijker werken en het uier blijft mooi schoon. Verder heb ik met Corne nog de kapotte vijzel van dinsdag naar de smid gebracht zodat die gemaakt kan worden. 's avonds heb ik mee geholpen met kalveren voeren.

Op donderdag werd ik wakker en had het blijkbaar 's nachts flink gestormd. Er vielen hagelstenen op het dak die ongeveer zo groot waren als ping pong ballen en de stroom was uitgevallen. Ik had er niks van gemerkt haha. Gelukkig viel de hagel uiteindelijk wel mee en was er geen gewas schade. Verder heb ik op donderdag de Mexicaanse veeartsen weer geholpen. We hebben droge koeien van de far-off naar de close-up groep gebracht. Ook hebben we probleemkoeien behandelt en nog wat kalveren gecontroleerd.

De vrijdag heb ik eerst geholpen met het strooien van de kalveren. Daarna hebben we 50 kalveren van ongeveer 6 maanden oud naar de feed lot gebracht. De feed lot is een soort ranch in Carrington waar de kalveren van de 6 maanden tot 1 jaar oud ongeveer verblijven. Volgende zomer wordt hier een nieuwe kalverstal bijgebouwd zodat ze al het vee op de boerderij kunnen houden en niks meer hoeven uit te besteden. Ik heb ook foto's toegevoegd van de feed lot.

Gisteren zijn Conny, Corne en ik een stier die ze gekocht hadden op gaan halen. Het was ongeveer anderhalf uur rijden vanuit Carrington. Komende maandag gaan alle drachtige pinken ook naar de feed lot. Voor de zekerheid gaat deze stier dan mee. Onderweg naar Gackle (het plaatsje waar de stier vandaan kwam) was ik verbaast door het mooie landschap van North Dakota. Grote heuvels en meren en hele grote percelen mais en graan haha. De boerderij van Ros en Sue Kleingartner (waar de stier vandaan komt) lag ook tussen de heuvels. De boerderij was wat rommelig maar wat hadden ze mooi vee lopen. Ze hadden ongeveer 100 koeien bestaande uit Holsteins, brown Swiss en jersey. Ros en Sue lopen ook shows met hun koeien en zijn meerdere malen succesvol geweest. Laatst hadden ze nog de kampioen van de oudere brown Swiss koeien op de Minnesota state Fair. Ook hadden ze in Minot North Dakota state Fair de kampioen oudere bij de Holstein koeien en de brown Swiss koeien. Er liepen zeer mooie dochters van Fever en Atwood rond. Eind september gaan ze met vee naar de show in Madison waar ik ook naar toe ga.

Nadat we de stier hadden geladen en al het vee hadden gezien zijn we terug naar Carrington gereden. Onderweg zijn we nog bij een Amerikaanse melkveehouder aangereden. Hij is een nieuwe melkveestal aan het bouwen met 5 melkrobots. Helaas had hij het erg druk en zijn we naar huis gereden.

Al bij al een hele drukke maar ook leuke week. Vandaag is het zondag en is het wat rustiger. Ik ga wat aan mijn verslag werken en misschien nog voetballen met het personeel hier.

Ik heb het hier dus prima naar mijn zin. Tot het volgende verslag.

Groeten uit Carrington!




  • 08 September 2014 - 17:05

    Monique:

    Leuk dat je ook je eigenste truck hebt. En dan nog wel met hup Holland hup erop. Haha

  • 11 September 2014 - 21:10

    Ad Verheijen En Anneke:

    Hoi jens
    Nog even en je kunt zo veearts worden met zo veel praktijkervaring.
    We wachten op het volgende verhaal.
    Tot horens en nog veel fun
    Groet ad en anneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jens

Hallo iedereen. Welkom op mijn reisdagboek. In dit reisdagboek zal ik mijn reisverslagen en foto's plaatsen van mijn 2 maanden stage in de USA. Veel leesplezier! Jens Verheijen

Actief sinds 16 Aug. 2014
Verslag gelezen: 558
Totaal aantal bezoekers 16035

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2014 - 16 Oktober 2014

stage in de VS

Landen bezocht: