vierde week stage - Reisverslag uit Carrington, Verenigde Staten van Jens Verheijen - WaarBenJij.nu vierde week stage - Reisverslag uit Carrington, Verenigde Staten van Jens Verheijen - WaarBenJij.nu

vierde week stage

Door: Jens Verheijen

Blijf op de hoogte en volg Jens

14 September 2014 | Verenigde Staten, Carrington

Hallo iedereen,

Het is weer een week geleden dat ik een verslagje heb geschreven dus wordt het weer tijd voor een verhaaltje.

Afgelopen maandag ben ik begonnen met het naar huis halen van stro samen met Piet. In deze zomer zijn er ongeveer 3000 stro balen geperst voor het bedrijf. Een groot gedeelte wordt dan naar huis gereden en een gedeelte wordt op de akker bij elkaar gezet. Er is al veel naar huis gereden de laatste weken. Maandag zijn we op een nieuwe akker begonnen. De akker was 1 quarter (kwart), dat is 64 hectare ongeveer. Dan heb je nog akkers van 2, 3 en 4 quarters. Op deze 64 hectare lagen ruim 500 pakken stro. 's ochtends heb ik op de fendt 936 stro naar het bedrijf gereden en 's middag en 's avonds heb ik met een fendt 409 de pakken op de wagens gestapeld en stro pakken op de akker bij elkaar gestapeld. Het is leuk werk om te doen.

Dinsdag ochtend ben ik verder gegaan met de fendt 409 om de pakken op de akker bij elkaar te zetten. Als ze in de winter dan stro nodig hebben kunnen ze dat gaan halen op de akker. Ik had alle stro bij elkaar staan en nog 1 wagen klaar liggen, helaas begon het toen te regenen waardoor we het net niet af konden krijgen. Op dinsdag moesten ook ongeveer 100 drachtige pinken en de stier naar de feed lot gebracht worden. Op deze feed lot is ongeveer plek voor 8000 koeien. Van Bedaf dairy heeft daar dus de kalveren van 6 maanden tot een jaar staan en de drachtige pinken. Er staan ook een hoop vlees koeien van andere mensen. Na het stro stapelen ben ik daarmee gaan helpen. Het was alleen niet zo mooi werk om te doen in de stromende regen, maar het moest toch gebeuren om plek te creëren in de stal.

Op woensdag heb ik Fran geholpen met het werk in de stal. 's middags kwam de voeradviseur. Hij heeft me uitgelegd waaruit de meeste rantsoenen in Amerika bestaan en hoe ze hier rantsoenen opstellen. Hij was ook geïnterneerd in wat er in Nederland aan de koeien gevoerd wordt. Ze maken over het algemeen wel gebruik van dezelfde cijfers. Ze hebben hier wel ander soort voer (veel mais) en andere soorten bijproducten.

Op donderdag heb ik de veeartsen geholpen in de stal. Op vrijdag ochtend kwam de fokkerijspecialist praten over re-productie en nieuwe stieren. Er wordt dan gepraat over het drachtigheidspercentage van de 1e inseminatie, na hoeveel dagen in melk zijn de koeien drachtig, en welke stieren bevruchten goed enzovoort. Het kwam er op neer dat het bijna niet beter kon en dat de Mexicaanse veeartsen dus zeer goed werk leveren. 's middag heb ik aan het verslag van school gewerkt.

Op zaterdagochtend heb ik stro van het land gehaald. 's middags heb ik Antonio geholpen met insemineren en kalveren behandelen. Ook heb ik met Piet en Dries de shop (werkplaats) opgeruimd. Vandaag is het zondag dus heb ik een rustig dagje. Vandaag of morgen beginnen ze aan het mais hakselen! Dat komt een loonwerker hier doen. Er moet meer dan 400 hectare gehakseld worden en daar gaan ze ongeveer 1 week over doen. Ik vermaak me hier dus prima!

Tot het volgende verslag!

• 15 September 2014 - 19:31

Oma Verheijen:

Hoi Jens,

We horen dat je het goed maakt en het echt naar je zin hebt. Nog heel veel plezier daar.

Liefs van Oma Verheijen

• 16 September 2014 - 14:00

Malou:

Hi jens! Je vierde week alweer. Times flies when you're having fun.
    Gr Malou

• 16 September 2014 - 19:01

Ad Verheijen:

Hoi Jens

Niet verdwalen op die grote percelen daar.

groeten anneke en ad

• 17 September 2014 - 22:26

Rens:

Strooi genoeg daar mooie foto's nog veel plezier daar